Choroby piersi: na jakie zagrożenia narażone są tkanki piersi i gruczoły sutkowe?

Napięcie przedmiesiączkowe: co warto o nim wiedzieć?

Napięcie przedmiesiączkowe jest jednym z najczęściej pojawiających się problemów kobiecych. Towarzyszą mu liczne dolegliwości, będące skutkiem problemów hormonalnych. Zmiany nastrojów, uczucie ciężkości oraz bezsenność i bóle to typowe objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. W przypadku piersi największym problemem okazuje się ich nadmierna drażliwość oraz obrzęki. Wskutek problemów związanych z napięciem przedmiesiączkowym w przypadku wielu kobiet korzystanie z pomocy leków hormonalnych staje się niezbędne. Jeśli obrzęki piersi są szczególnie uciążliwe należy przeprowadzić również te badania, które pozwolą na wykluczenie ropnia sutka lub stanu zapalnego. Te choroby mogą się pojawić w każdym wieku, a mylenie ich z napięciem przedmiesiączkowym jest częstym błędem.

Kształt i wielkość piersi: o czym mogą świadczyć zachodzące tu zmiany?

Zmiana kształtu lub wielkości piersi może mieć wiele przyczyn. W przypadku kobiet w okresie menopauzy (a także nieco młodszych pań), zmiany te mogą być zjawiskiem zupełnie naturalnym. Nie można ich jednak ignorować. Dlaczego? Bo w podobny sposób objawia się wiele chorób piersi, w tym również choroby nowotworowe. Zmiany takie mogą również świadczyć o stanie zapalnym, którego także nie można zignorować.

choroby piersi

Problemy związane z brodawką

O wielu chorobach piersi mogą też świadczyć zmiany zachodzące w obrębie brodawki. Zjawiskiem niepokojącym jest tu przede wszystkim wyciek z brodawki sutkowej, który może być symptomem raka lub problemów związanych z nieprawidłową pracą hormonów. Innym zjawiskiem są niepokojące zmiany w obrębie sutka, do których zaliczają się rozrosty.

Torbiele: co warto wiedzieć o tych zmianach?

Zmiany torbielowate stanowią kolejną grupę chorób piersi, z którymi współczesna medycyna spotyka się dość często. Zmiany te zazwyczaj mają związek z rozrostem tkanki łącznej piersi. Torbiele mogą występować pojedynczo, jednak częstym zjawiskiem jest pojawianie się w jednej piersi kilku takich zmian. W większości przypadków za ich pojawienie się odpowiedzialne są zmiany hormonalne, dlatego wykonanie odpowiednich badań staje się bardzo ważne. Od wyników takich badań uzależnione jest dalsze leczenie. Często stosuje się leki, zarówno hormonalne, jak i niehormonalne, choć częstym zjawiskiem jest operacyjne usuwanie torbieli. Ważne jest również sprawdzenie, czy wraz z torbielami nie pojawiły się zmiany o charakterze nowotworowym. Pomagają w tym badania BAC, USG oraz mammografia, o której dojrzałe kobiety nie powinny zapominać.

Dolegliwości związane z sutkami: guzy, guzki i nacieki

Guzy, guzki i nacieki to problemy, które mogą pojawić się w obrębie sutka. Mogą one świadczyć o chorobie nowotworowej, torbielach lub o stanie zapalnym. W ich przypadku odpowiednia diagnoza również staje się bardzo ważna, a szybka wizyta u lekarza jest podstawą dla każdej kobiety troszczącej się o swe zdrowie. Jakie leczenie stosowane jest w przypadku poszczególnych chorób? W przypadku ropni lub stanów zapalnych ważne staje się przede wszystkim zastosowanie leczenia zapobiegawczego, w którym podstawową rolę odgrywają leki przeciwzapalne oraz antybiotyki. Czasami niezbędne jest połączenie takiej terapii z leczeniem operacyjnym. W przypadku stwierdzenia raka lub innych zmian o charakterze nowotworowym, niezbędne staje się przeprowadzenie dalszych badań oraz rozpoczęcie specjalistycznej terapii. O jej charakterze decyduje rodzaj choroby oraz stopień jej zaawansowania.