Nadżerka

Nadżerka szyjki macicy jest najczęściej występującą dolegliwością kobiecych narządów płciowych. Polega na występowaniu w części pochwowej macicy ubytku tkanki nabłonkowej. Można ją wykryć podczas rutynowego badania ginekologicznego, ale aby określić stadium rozwoju, należy wykonać badania: posiew, cytologię, kolposkopię. Nie można jej lekceważyć ponieważ nieleczona może prowadzić do zmian nowotworowych.

nadzerka

Nadżerka posiada następujące objawy:

• obfite upławy z pochwy o nieprzyjemnym zapachu oraz białym, żółtym lub zielonkawym zabarwieniu
  • wydzielina, której towarzyszyć może stan zapalny, wywołuje podrażnienia
  • bóle podbrzusza i okolicy krzyżowej
  • plamienia lub krwawienia po stosunku seksualnym lub badaniu ginekologicznym

Przyczyny:

• nieleczone zaburzenia hormonalne
  • nieleczone stany zapalne dróg rodnych
  • zbyt wczesne rozpoczęcie współżycia po porodzie
  • nieleczone infekcje wirusowe, bakteryjne i grzybicze

Rodzaje:

• nadżerka prawdziwa - odznacza sie ubytkami nabłonka o charakterze owrzodzenia. Jest rozpoznawana w 2-10% przypadków stwierdzających zmiany szyjki macicy. Jest skutkiem urazów mechanicznych, stanów zapalnych i odleżyn. Jej leczenie polega na uzupełnieniu ubytku tkanki nabłonkowej.
  • nadżerka rzekoma - jest najczęściej diagnozowaną zmianą. Leczenie rozpoczyna się od pokonania stanu zapalnego, ale często zdaża się że nadżerka ulega samowyleczeniu. Nabłonek samoistnie się regeneruje, dzięki czemu środowisko szyjki macicy samodzielnie powraca do stanu równowagi. Leczenie uzależnione jest od wielkości występujących zmian.