Wirus HPV

Rak szyjki macicy może dotknąc i Ciebie.

Rak szyjki macicy być może nie jest tym, nad czym się zastanawiasz w tym punkcie swojego życia. Ale powinnaś o tym pomyśleć. Nowotwór ten jest powodowany przez niektóre typy brodawczaka ludzkiego, zwanego w skrócie HPV. Największe ryzyko przypada na lata Twojej młodości, ale wirusem HPV możesz się zarazić w każdym momencie swojego życia. A skoro rak szyjki macicy jest drugim najczęściej powodującym zgony u kobiet nowotworem po raku piersi, to powinnaś o tym pomyśleć już dziś

HPV

Czy wiesz że:

• Rak szyjki macicy to nowotwór narządów płciowych obejmujący szyjkę macicy, czyli miejsce w którym pochwa łączy się z trzonem macicy.
  • Szacunkowo 8 na 10 kobiet zostanie zakażonynych wirusem HPV w ciągu swojego życia i nie można przewidzieć, u których kobiet rozwinie się rak szyjki macicy.
  • Według Krajowego Rejestru Nowotworów średnio statystycznie 5 Polek każdego dnia umiera z powodu raka szyjki macicy.

Niektóre typy mogą wywoływać raka szyjki macicy

Gdy kobieta zostanie zainfekowana poszczególnymi typami wirusa HPV i wirus nie zostanie usunięty, w organizmie mogą rozwinąć się nieprawidłowe komórki. Jeśli te nieprawidłowe komórki nie zostaną wykryte odpowiednio wcześnie może dojść do rozwoju zmian przednowotworowych a w konsekwencji do rozwoju raka.

Inne typy mogą powodować brodawki narządów płciowych

Brodawki płciowe to brodawkowate narośla w kolorze skóry. Te zmiany powodowane są przez inne typy wirusa HPV niż typy, które powodują raka szyjki macicy.

Problem HPV może dotyczyć każdego - zarówno kobiet jak i meżczyzn.

Infekcja HPV często występuje bez żadnych objawów. To oznacza, że wiele osób nawet nie wie, że jest zakażona i wirus HPV może być łatwo przekazywany. Ryzyko u młodych kobiet jest większe, gdyż ich organizm wciąż się rozwija, jednakże infekcja HPV może wystąpić w każdym momencie Twojego życia.

Wciąż nie masz pewności czy jesteś w grupie ryzyka?

• 3 na 4 infekcje HPV występują u kobiet w wieku 15 do 24 lat.
  • Nawet jeżeli już masz infekcję HPV wciąż istnieje ryzyko, że zarazisz się innymi typami tego wirusa.

Zrób to już teraz, aby ochronić się na przyszłość

Żadna kobieta nie chce, aby rak szyjki macicy był częścią jej przyszłości. Teraz możesz to zmienić. Decydując się na szczepienie zrobisz wszystko co możesz, aby ochronić się w przyszłości przed rakiem szyjki macicy i innymi chorobami powodowanymi przez HPV

Według: