Mięśniaki macicy

Dla wielu kobiet są poważnym problemem. Mięśniaki macicy, czyli łagodne guzy powstające z tkanki mięśniowej w ścianie macicy, są częstą dolegliwością kobiet w okresie klimakterium. Choć najczęściej pojawiają się właśnie w okresie menopauzy, nie brak pań borykających się z tym problemem już po ukończeniu 30. roku życia. Co warto wiedzieć na temat mięśniaków macicy? W jaki sposób ta dolegliwość się objawia i w jaki sposób można z nią walczyć?

Mięśniaki macicy

Mięśniaki macicy objawiają się w dość charakterystyczny sposób. Bóle w dolnej części pleców, powiększający się obwód brzucha oraz uczucie zmęczenia to częste objawy związane z tym problemem. Wiele pań borykających się z mięśniakami ma też problemy z częstymi zaparciami lub zbyt częstym oddawaniem moczu. Najważniejszą wskazówką mogącą sygnalizować problemy z mięśniakami są jednak miesiączki. Zbyt częste i obfite są zazwyczaj głównymi objawami tej dolegliwości.

Co powinny zrobić kobiety, które mają takie objawy?

Pomóc im może ginekolog, który przeprowadzi niezbędne badania, ustali rozmiar mięśniaków i zaleci odpowiednie leczenie. Czasem w walce z mięśniakami wystarczy zastosowanie leków hormonalnych, choć w przypadku większych mięśniaków często niezbędne staje się ich chirurgiczne usunięcie. W skrajnych przypadkach usuwana jest macica, jednak lekarze z tej możliwości korzystają tylko w ostateczności.

Choć tylko ginekolog może pomóc w rozwiązaniu problemów z mięśniakami, odpowiednia dieta może pomóc w złagodzeniu uciążliwych dolegliwości. Jej ważnymi składnikami są te produkty, w których znajduje się błonnik oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Tłuste ryby morskie, siemię lniane oraz warzywa strączkowe mogą okazać się cennymi sojusznikami każdej kobiety. Cennym składnikiem zdrowej diety są zielone warzywa. Pomagają one w tak ważnej kwestii, jaką jest równowaga hormonalna – wyjątkowo ważna w przypadku kobiet w okresie klimakterium. Zielone warzywa, w których oprócz witamin z grupy B znajduje się sporo magnezu, pomagają też w złagodzeniu bólu oraz skurczów. Ze względu na silne krwawienia w czasie miesiączki warto też pamiętać o tych produktach, w których znajduje się żelazo oraz witamina C. Ryby, drób, migdały, śliwki oraz soczewica – te produkty z pewnością warto włączyć do diety. Skurcze i uciążliwe dolegliwości związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego pozwala też złagodzić witamina E, której dobrym źródłem są zarodki pszenne oraz owoce awokado. Równowaga hormonalna może też zostać zachowana dzięki takim dodatkom, jak niepokalanek mnisi. Preparaty z nim mogą okazać się cennym uzupełnieniem diety dla pań w czasie klimakterium. Pomocne mogą się również okazać suplementy diety zawierające wyciąg z wiesiołka oraz z mniszka lekarskiego.