Torbiel jajnika

Torbiele lub inaczej cysty jajników to zmiany w jajniku polegające na występowaniu łagodnych guzów, które wypełnione są płynem lub zgrubiałą tkanką. Jest stosunkowo częstą przypadłością ginekologiczną, która może wystąpić u pań w każdym wieku. Jednak, gdy lekarz zdiagnozuje torbiel nie należy się denerwować, ponieważ nie zawsze wymają one leczenia, ale nawet najmniejsze trzeba systematycznie kontrolować.

Torbiel jajnika

Typy torbieli

Torbiele dzieli się na mające charakter czynnościowy i nieczynnościowy. Torbiele o charakterze czynnościowym powstają w wyniku naturalnych zmian hormonalnych w organizmie i najczęściej występują u kobiet w okresie rozrodczym. Wyróżnia się około 40 typów torbieli, jednak do najczęściej spotykanych należą:

• Torbiele pęcherzykowe
  • Torbiel ciałka żółtego
  • Torbiele czekoladowe (endometrialne)
  • Wielotorbielowatość
  • Torbiele dermatoidalne
  • Torbiele okołojajnikowe
  • Torbiele jajowodowe

Objawy torbieli

Niewielkie torbiele zazwyczaj nie powodują dolegliwości i jeśli kobieta nie wykonuje regularnych badań ginekologicznych może mogole nie wiedzieć że cierpi na taką dolegliwość. Duże torbiele mogą jednak wywoływać różne objawy jak: ból brzucha, wzdęcia, częste oddawanie moczu, ból podczas stosunku, krwawienia poza terminem miesiączkowania, mdłości oraz wymioty. Gdy lekarz rozpozna torbiel, niezbędna jest jej pełna diagnostyka, która pozwoli ustalić nie tylko jej pochodzenie, ale również skutki jej wystąpienia oraz podjęcie odpowiedniego sposobu leczenia.

Leczenie torbieli

Pierwszym krokiem w leczeniu torbieli jest badanie ginekologiczne, USG jamy brzusznej lub dopochwowe. Badanie to pomaga określić rodzaj torbieli, poziom rozwoju oraz określić sposób leczenia. Jeśli torbiel jest nie duża i łagodna (nie nowotworowa), to lekarz może zdecydować, że wystarczy jedynie obserwacja przez 2-3 miesiące. Po tym okresie zazwyczaj okazuje się że torbiel sama zanikła, bez ingerencji lekarza. Jednak jeśli lekarz stwierdzi że torbiele występują w większej ilości (torbiele mnogie) lub torbiel jest dużych rozmiarów lub jest powodem nieznośnych dolegliwości, wówczas lekarz zaleca leczenie. Leczenie może polegać na podaniu hormonów, antybiotyków, czasami leków przeciwzapalnych a w ostateczności na operacyjnym usunięciu torbieli. Nie należy w takiej sytuacji zwlekać z leczeniem, gdyż torbiel może okazać się nowotworem, może również doprowadzić do stanu, w którym jedynym wyjściem może się okazać usunięcie jednego lub obu jajników, co dla każdej kobiety jest niebagatelnym przeżyciem.

W leczeniu operacyjnym wyróżnia się dwie metody:

• Metoda tradycyjna – stosowana w przypadku zmian nowotworowych
  • Metoda laparoskopowa – stosowana w przypadku braku zmian nowotworowych, w szczególności u młodych kobiet

Zespół policystycznych (wielotorbielowatych) jajników – PCOS

Schorzenie to polega na tworzeniu się licznych torbieli powodujących powiększenie się jajników. Chociaż choroba ta nie została do końca wyjaśniona, to wiadome jest że ma ona związek z podwyższonym poziomem androgenów czyli męskich hormonów płciowych. Niestety schorzenie to jest częstą przyczyną niepłodności kobiet w wieku rozrodczym. Należy jednak zaznaczyć, że nawet po zdiagnozowaniu tej dolegliwości, systematyczne wizyty u lekarza i stosowanie się do jego zaleceń może doprowadzić do tego iż kobieta będzie mogła mieć dzieci.